مقالات آموزشی

علل سوختگی فرش چیست؟

سوختگی فرش میتواند در اثر منابع مختلفی از جمله؛ سیگار، شمع، اتوهای داغ و سایر منابع گرمایی ایجاد شود. سوختگی فرش معمولا زمانی رخ می دهد که یک جسم داغ مستقیما روی الیاف فرش قرار می گیرد که منجربه تغییر رنگ و خراب شدن آن می شود. درحالی که این موارد ممکن است دائمی به نظر برسند. اغلب می توان آنها را بدون نیاز به تعویض کل فرش تعمیر کرد.

اما سوال اینجاست، آیا میتوانیم سوختگی فرش را خودمان تعمیر کنیم؟

در ادامه به توضیح برخی روش ها برای رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

 

 

 آنچه در این مقاله می خوانید:  

  • چگونه می توان سوختگی های بسیار کوچک فرش را تعمیر کرد؟
  • تعمیر سوختگی فرش با سیگار
  • تعمیر سوختگی فرش با اتو (سه سطح مختلف از سوختگی فرش)
  • تعمیر سوختگی فرش های دستبافت
  • چه زمانی به جای تعمیر سوختگی، فرش باید تعویض شود؟
  • چه زمانی باید از متخصصان برای تعمیر سوختگی فرش کمک گرفت؟
  • سخن پایانی

دو نکته وجود دارد که در ابتدا باید به آن توجه داشته باشید: 1- میزان وسعت سوختگی فرش 2- داشتن سرعت عمل و دقت لازم.

  • چگونه می توان سوختگی های بسیار کوچک فرش را تعمیر کرد؟

سوختگی با سیگار

در صورتی که سوختگی فرش به قدری کوچک باشد که فقط نوک الیاف آن سوخته باشد، مراحل زیر را انجام دهید:

یک قیچی کوچک تیز برداشته و انتهای زغالی الیاف را با دقت جدا کنید. و خرده های باقی مانده را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید.

سپس یک اسفنج آغشته به محلول شوینده را به آرامی روی الیاف محل سوختگی بکشید، اسفنج را بشویید و محل آن را پاک کنید.

با استفاده از یک پارچه تمیز، ناحیه موردنظر را خشک کنید.

برای سوختگی های نسبتاً کوچک و در عین حال واضح مانند سوختگی سیگار، فرآیند تعمیر به چند ابزار مهم نیاز دارد که در ادامه برای شما آورده ایم:

  • سنباده
  • موچین
  • چسب/ سیمان فرش
  • شانه
  • جاروبرقی
  • پراکسید هیدروژن و آب (نسبت 1 به 10)
  • پارچه

برای شروع با استفاده از یک کاغذ سنباده محل سوختگی را بسابید، سپس خرده های جمع شده را با یک جاروبرقی تمیز کنید. در مرحله بعد پارچه را برداشته و در محلول پراکسید هیدروژن با نسبت گفته شده در بالا خیس کنید. و با شروع از قسمت بیرونی به داخل سوختگی آن ناحیه را پاک کنید. با استفاده از یک موچین مقداری از الیاف فرش را از نواحی که قابل دید نمی باشند همانند زیر کاناپه جدا کنید و با استفاده از چسب الیاف را به محل سوختگی بچسبانید. برای اینکه الیاف خوب به محل سوختگی بچسبند باید یک شیء سنگین همانند کتاب را روی آن قرار دهید. در نهایت، ناحیه و اطراف آن را به آرامی شانه کنید تا تکه وصل شده با بقیه فرش ترکیب شود.

 

  • تعمیر سوختگی فرش با اتو:

تعمیر سوختگی اتو

وقتی اتو روی فرش می افتد، سه سطح مختلف از آثار سوختگی باقی می ماند. گاهی اوقات اتو فقط به مدت چند ثانیه روی فرش قرار می گیرد و قسمت بالای الیاف آسیب می بیند. یا لکه های زرد روی آن ایجاد می شود که در اینصورت برای رفع آن می توانید تعدادی پیاز را نصف کرده و به مدت چند دقیقه روی قسمت سوخته قرار دهید، سپس جای آن را با آب سرد بشویید.

گاهی سطح سوختگی فرش با اتو کمی شدید است و ممکن است الیاف مقداری آسیب ببیند در این حالت می توانید از روش هایی مانند “رفع سوختگی فرش با سیگار” که در بالا توضیح داده شده است استفاده کنید.

در سطح سوم که شدیدترین حالت از سوختگی فرش محسوب میشود شما احتیاج به یک تکه جایگزین همانند قسمت سوخته خواهید داشت که میتوانید این تکه را از یک فرش همانند فرش خودتان جدا کرده یا از قسمتی از فرش که قابل دید نمی باشد مانند زیر کمد بریده و جایگزین کنید، باید توجه داشته باشید که لایه پایه فرش را برش ندهید بلکه فقط بخش سوخته را جدا کرده و با استفاده از چسب فرش تکه جدید را در همان جهت بافته شده بچسبانید. البته توصیه می شود، که در این سطح از سوختگی از متخصصان رفوگری کمک بخواهید.

 

  • تعمیر سوختگی فرش های دستبافت:

تعمیر سوختگی فرش دستبافت

فرش های دستبافت با استفاده از مواد کاملا طبیعی ساخته می شوند به همین علت در بیشتر موارد مقاومت بسیار بالاتری در برابر انواع سوختگی دارند، و از آنجایی که نسبت قیمت فرش های دستبافت از ماشینی بالاتر است، طبیعتا حساسیت روی آنها بیشتر خواهد بود.

اما در صورتی که با سوختگی فرش های دستبافت مواجه شدید و در ابتدا خودتان قصد تعمیر آن را داشتید، موارد ذکر داده شده در بالا را با دقت و ملایمت بیشتری انجام دهید. روش دیگر رفع این مورد، تعمیر الیاف سوخته با بافت الیاف در پایه فرش می باشد. همانگونه که سازنده با الیاف اصلی انجام داده است. که در این روش شما باید فرش را به یک تعمیرکار رفوگری بسپارید.

 

چه زمانی به جای تعمیر سوختگی، فرش باید تعویض شود؟

تعمیر سوختگی فرش همیشه امکان پذیر نیست و در برخی موارد ممکن است نیاز به تعویض آن ناحیه باشد. این می تواند زمانی رخ دهد که سوختگی بیش از حد بزرگ یا عمیق بوده یا الیاف اطراف سوختگی به شدت آسیب دیده باشند.

اگر رنگ فرش شما به دلیل سوختن زیاد به میزان قابل توجهی محو شده، ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید. به طور کلی تصمیم برای تعمیر یا جایگزینی سوختگی فرش باید براساس شدت و محل آن باشد.

چه زمانی باید از متخصصان برای تعمیر سوختگی فرش کمک گرفت؟

برای سوختگی های گسترده تر فرش بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید. تکنسین های حرفه ای در این زمینه آموزش دیده اند و می توانند این مشکل را به گونه ای رفع کنند که تا حد امکان با رنگ فرش موجود شما مطابقت داشته باشد. آنها همچنین به ابزار و تکنیک های خاصی دسترسی دارند که میتواند کار را بسیار آسان و سریع تر کند.

 

سخن پایانی

سوالی که ما در این مقاله به آن پرداختیم:

آیا می توانیم سوختگی فرش را خودمان تعمیر کنیم؟

در حالی که فرش یکی از مهم ترین و گران ترین اثاث در هر خانه ای است اما اگر مراقب نباشید به راحتی آسیب می بیند.

با این اوصاف، صرف نظر از اینکه چقدر محتاط هستید ممکن است این اتفاق بیفتد همانگونه که پیش تر هم بیان کردیم داشتن سرعت عمل و دقت لازمه رفع این مشکل است. به علاوه وسعت سوختگی نیز در این امر تاثیرگذار خواهد بود.

با استفاده از روش های توضیح داده شده در بالا اغلب می توانید سوختگی های جزئی را بدون نیاز به تعویض کل فرش تعمیر کنید. البته گاه آسیب وارد شده به الیاف فرش در اثر سوختگی در حدی گسترده است که ممکن است تعویض آن بهتر از تعمیر آن باشد.

قصرفرش آنلاین همیشه به دنبال عرضه فرش هایی متنوع با قیمت و کیفیت مناسب بوده است. اگر قصد خرید فرش با قیمتی مناسب دارید، با مشاوران ما در تماس باشید.

اگر راهکارهای دیگری نیز سراغ دارید خوشحال می شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *