مقالات آموزشی

تاثیرشانه و تراکم برکیفیت و قیمت فرش

_0000_شانه-و-تراکم-فرش-300x262

انتخاب فرش برای خانه علاوه بر تصمیم گیری در مورد رنگ، سبک، بافت و موارد دیگر نیاز به اطلاعات کافی در مورد شانه و تراکم نیز دارد. همانطور که انواع فرش را مرور و انتخاب ها را محدود می کنید، می توانید با مشاهده و لمس فرش ها تصمیمات زیادی بگیرید. اما چگونه می خواهید عواملی را که نمی توانید لمس یا احساس کنید، مانند دوام و طول عمر را ارزیابی کنید؟

انتخاب فرشی که خانه شما را زیباتر نشان داده و در طول زمان ظاهر خود را حفظ کند برای اطمینان از اینکه خرید به صرفه ای داشته اید مهم است. شانه و تراکم فرش می تواند ابزار ارزشمندی برای کمک به ارزیابی عملکرد طولانی مدت فرش های ماشینی باشد. این تنها عاملی نیست که هنگام جستجو برای فرش های بادوام باید در نظر بگیرید، اما می تواند به شما کمک کند فرش های مختلف را مقایسه کرده و نوع موردنیاز خود را انتخاب کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • انواع شانه و تراکم در فرش ماشینی
  • چرا شانه و تراکم فرش مهم است؟
  • چگونه شانه فرش را تشخیص دهیم؟
  • چه شانه فرشی مناسب تر است؟
  • سخن پایانی

انواع شانه و تراکم در فرش ماشینی:

انواع شانه و تراکم

فرش ها و قالی های ایرانی انواع مختلفی دارند که می توان آنها را براساس شانه، تراکم و متریال دسته بندی کرد. در حال حاضر فرش ماشینی 500، 700، 1000، 1200، 1500، 1600 شانه وجود دارد.

شانه در واقع به اندازه گیری ریشه یا تعداد گره های افقی در هر مترمربع از فرش اشاره دارد. و تراکم تعداد گره های عمودی در هر مترمربع است. به عنوان مثال وقتی گفته می شود یک فرش 700 شانه دارد، یعنی حدود 700 گره، یک متر مربع از فرش را ب صورت افقی می پوشاند. و اگر فرشی دارای 2550 گره تراکم باشد، نشان می دهد که 2550 گره به صورت عمودی در هر مترمربع به کار گرفته شده است.

چرا شانه و تراکم فرش مهم است؟

فرش با تراکم بالا، دوام بیشتری دارد و علاوه بر تحمل وزن برای مکان های پر رفت و آمد مناسب بوده همچنین در مقابل لکه و کثیفی ها مقاوم و تمیز کردن آنها آسان تر است. به این معنی که فرشی با ظاهر بهتر و طولانی تر خواهید داشت.

در نتیجه با افزودن شانه و تراکم در فرش، از ارتفاع نخ پرز کاسته شده و به نرمی و زیبایی آن افزوده می شود. البته به این معنی نیست که فرش هایی با شانه کمتر مانند 700، زبر و خشک هستند؛ بلکه آنها نیز به دلیل داشتن پرز بلند از لطافت و نرمی خاصی برخوردارند.

چگونه شانه فرش را تشخیص دهیم؟

همانگونه که اشاره شد، شانه فرش همان گره های افقی در هر مترمربع از فرش است. بنابراین اگر فرشی 1200 شانه باشد باید در یک متر از عرض آن 1200 گره بافته شود. روش تشخیص تراکم فرش به این صورت است که ابتدا یک سانتی متر از عرض فرش را علامت گذاری می کنیم اگر در این 1 سانتی متر 12 گره بافته شده باشد؛ یعنی فرش 1200 شانه است.

چه شانه فرشی مناسب تر است؟

اگر دوست دارید که فرش ماشینی تان ظریف باشد و به دست بافت شبیه تر شود؛ باید به سراغ خرید فرش های 1000 یا 1200 شانه بروید. زیرا این فرش ها در مقایسه با سایر محصولات ماندگاری بیشتری دارند. در مقابل اگر زیبایی فرش برایتان در اولویت است یک فرش 700 شانه که طرح آن متناسب با نحوه چیدمان و دکوراسیون خانه شما باشد، انتخاب خوبی خواهد بود.

 

نکته مهم!

علاوه بر موارد ذکر شده در خرید فرش ماشینی یعنی دقت به شانه و تراکم فرش، باید به جنس نخ آن هم توجه کنید. اگرجنس نخ به کار رفته در بافت یک فرش خوب و با کیفیت نباشد؛ شانه و تراکم بالا هم اهمیت چندانی نخواهد داشت و فرش با کیفیتی نصیب تان نمی شود. اما اگر نخی با کیفیت در بافت استفاده شده باشد، حتی مشکل پایین بودن شانه و تراکم هم تاثیر زیادی نداشته و فرش مناسبی خواهید داشت.

 

سخن پایانی:

پس از انتخاب طرح، رنگ و سبک مناسب برای خانه خود، میخواهید فرش شما تا حدامکان در طول زمان زیبایی ظاهر خود را حفظ کند. علاوه بر جنس، شانه و تراکم عامل اصلی محافظت از فرش در برابر سایش و پارگی روزانه می باشد، اگر می خواهید خرید مطمئنی داشته باشید؛ کارشناسان قصر فرش آنلاین می توانند در این امر شما را راهنمایی  کرده و به سوالات شما پاسخ دهند. و با ارزیابی نیازها، به شما در انتخاب فرش مناسب با بودجه و سبک زندگی خود کمک کنند.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *