مقالات آموزشی

انتخاب سایز مناسب فرش برای خانه

فرش یکی از مهم ترین اجزا در هر خانه ایرانی است. و از آنجایی که انتخاب آن تاثیر مستقیمی با چیدمان مبلمان و دکوراسیون منزل دارد، خرید فرش بدون داشتن اطلاعات کافی مشکل خواهد بود.

از این رو در تلاش هستیم تا در این مقاله فرش مناسب برای متراژ هر قسمت از خانه را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید با بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • راهنمای انتخاب فرش برای نشیمن های کوچک تا متوسط
  • راهنمای انتخاب فرش برای نشیمن های بزرگ
  • راهنمای انتخاب فرش برای نشیمن های بلند و باریک
  • راهنمای انتخاب فرش برای سالن غذاخوری
  • راهنمای انتخاب فرش برای اتاق خواب ها
  • راهنمای انتخاب فرش برای اتاق کودک و نوزاد
  • راهنمای انتخاب فرش برای راهروها و ورودی ها
  • سخن پایانی
راهنمای انتخاب فرش برای نشیمن های کوچک تا متوسط:

نشیمن کوچک تا متوسط

بهتر است برای نشیمن هایی که از لحاظ ابعاد کوچک یا متوسط هستند، فرشی را که مبلمان منزل شما روی  آن قرار بگیرد، انتخاب کنید. معمولا فرش های 6 متری می توانند گزینه مناسبی برای این فضاها باشند.

 

راهنمای انتخاب فرش برای نشیمن های بزرگ:

نشیمن بزرگ1

اگر سالن پذیرایی و مبلمان شما بزرگ هستند، برای اینکه دکوراسیون شما جلوه زیباتری داشته باشد، فرشی را انتخاب کنید که پایه های جلویی مبل روی لبه آن قرار بگیرد. با اینکار علاوه بر اینکه مبل و فرش بصورتی متعارف درکنارهم قرار می گیرند. محدوده بزرگی از نشیمن هم پر شده بدون اینکه احتیاج به خرید فرش بزرگتری داشته باشید.

همچنین برای نشیمن هایی که دارای محدوده و فضایی برای حرکت هستند، یک فرش بزرگ خاص میتواند گزینه خوبی باشد، که همه مبلمان روی فرش قرار بگیرند. معمولا فرش 6یا 9 متری برای فضاهای بزرگ مناسب است.

هیچگاه از یک فرش کوچک در وسط برای نشیمن های بزرگ استفاده نکنید. 
راهنمای انتخاب فرش برای نشیمن های بلند و باریک:

نشیمن های بلند و باریک

شاید این سوال برایتان پیش بیاید برای پذیرایی هایی که طویل و کم عرض هستند، چه سایزی از فرش مناسب است؟ می توانید از یک مبل بلند به همراه یک فرش که تمام طول مبل را بپوشاند استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما یک فرش 3در2 است، که قسمتی از عرض فرش زیر مبل قرار بگیرد. برای نمای بهتر در این نشیمن ها، از فرش های ساده و تک رنگ استفاده کنید.

 

راهنمای انتخاب فرش برای سالن غذاخوری:

فرش غذاخوری

باتوجه به اینکه در معماری مدرن فضای مشخص و مجزایی برای جداسازی آشپزخانه از سالن غذاخوری وجود ندارد یا به عبارتی حذف شده است. یک فرش می تواند محدوده آشپزخانه شما را تعریف کند و این بخش را از سایر قسمت ها جدا کند.

نکته حائز اهمیت این است؛ فرشی که برای سالن غذاخوری انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد که علاوه بر میز غذاخوری صندلی ها را نیز پوشش دهد. یعنی زمانی که صندلی ها زیر میز قرار گرفته اند پایه های عقبی صندلی باید حداقل 50 سانت از لبه فرش فاصله داشته و داخل باشند. و پس از بیرون کشیدن، صندلی ها از فرش خارج نشده و همچنان روی فرش باشد. همچنین برای میز غذاخوری گرد، استفاده از فرش های گرد بسیار مناسب و شیک تر است.

 

راهنمای انتخاب فرش برای اتاق خواب ها:  

اتاق خواب

همیشه ایجاد فضایی نرم و راحت در کنار بروز و شیک بودن اتاق خواب ها مورد اهمیت بوده است. سایز فرشی که در اتاق خواب پهن می کنید بستگی زیادی به اندازه اتاق دارد. به خصوص فضایی که در پایین تخت باقی می ماند.

شما احتیاج به فرشی دارید که از پایه های جلویی میزهای کنار تخت شروع شده و حداقل 50 سانتی متر دور تا دور نیز ادامه داشته باشد.

 

راهنمای انتخاب فرش برای اتاق کودک و نوزاد:

اتاق کودک و نوزاد

وقتی صحبت از فرش اتاق کودک به میان می آید. حتما می خواهید فرشی را انتخاب کنید که علاوه بر راحتی و دوام موجب زیبایی و هماهنگی با دکوراسیون اتاق شود. از آنجایی که کودکان زمان زیادی را صرف بازی و فعالیت روی زمین می کنند ممکن است انتخاب فرش مناسب کمی مشکل باشد زیرا فاکتورهای زیادی را باید درنظر گرفت، از رنگ و ابعاد گرفته تا جنس و طرح همگی مهم هستند.

انتخاب فرش هایی با پرز کم یا بافت مسطح علاوه بر تمیز کردن، نگهداری راحت تری نیز دارند و فرش هایی با پرز بلند یا بافت مخملی می توانند سطحی نرم و دنج برای بازی کودکان فراهم کنند.

همچنین در مورد محل قرار گرفتن فرش اتاق کودک نیز باید رابطه فرش با اثاثیه اتاق را در نظر گرفت. شما به دو حالت می توانید فرش اتاق کودک را انتخاب کنید:

در حالت اول، فرش می تواند به اندازه ای بزرگ باشد که تمام اثاثیه مانند کمد، تخت و… روی آن قرار بگیرد.

در حالت دوم، می توانید فرشی را انتخاب کنید که فاصله ی حداقل 5 تا 10 سانتی متری از لبه ی اثاثیه داشته باشد.

در ادامه برخی از ابعاد رایج فرش اتاق کودک را برای شما آورده ایم:

  • 5 در 2.25 متر(قالیچه)
  • 2 در 3 متر(فرش 6 متری)
  • 2 در 1.40 متر
  • 1 در 1.5 متر

راهنمای انتخاب فرش برای راهروها و ورودی ها:

فرش مناسب راهرو

ممکن است در ابتدا اینطور به نظر برسد انتخاب یک فرش برای راهروهای ورودی چندان اهمیتی ندارد. اما در اشتباه هستید. بعد از نشیمن، راهروها و ورودی ها هستند که توجه را به خود جلب می کنند. و انتخاب فرش برای آنها مستلزم دقت است. در واقع برای چنین فضاهایی که ابعاد خاص محسوب می شوند، توصیه ما به شما استفاده از قالیچه های متری است. بدین ترتیب برای چینشی که مدنظر شماست انعطاف پذیری بیشتری وجود خواهد داشت.

 

سخن پایانی:

انتخاب سایز مناسب فرشی که با دکوراسیون خانه هماهنگی داشته باشد شاید یکی از چالش برانگیزترین انتخاب ها باشد و نمی توان بطور قطع اندازه ثابتی برای محدوده و فضایی که در اختیار دارید بیان کرد، با این حال امیدواریم توانسته باشیم نکات مفیدی را در این مقاله بیان کرده و به شما در یک انتخاب صحیح کمک کرده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *