مقالات آموزشی

شست و شوی انواع فرش در خانه

تمیز کردن فرش در خانه یک کار ضروری برای اطمینان از بهداشت و سلامت فضای زندگی یا کار است. فرش های کثیف حاوی مواد حساسیت زا، باکتری ها، گرد و غبار و ذرات مضر هستند که می توانند باعث ایجاد مشکلات تنفسی، آلرژی ها و سایر مشکلات سلامتی شوند. تمیزکرن فرش علاوه بر از بین بردن آلودگی ها می تواند بر کیفیت هوای خانه تاثیر گذاشته و موجب حفظ ظاهر و ماندگاری فرش برای مدت طولانی گردد.

       آنچه در این مقاله می خوانید:
  •        لکه ها
  •        راهنمای شست و شوی فرش دستبافت پشمی در خانه
  •       مراحل شست و شوی فرش دستبافت پشمی در خانه
  •        راهنمای شست و شوی فرش ابریشمی در خانه
  •        برای تمیز کردن فرش ابریشمی از چه موادی نباید استفاده کرد؟
  •        مراحل شست و شوی فرش ابریشمی در خانه
  •        راهنمای شست و شوی فرش پلی پروپیلن در خانه
  •        روش تمیزکردن فرش پلی پروپیلن
  •        راهنمای شست و شوی فرش شگی در خانه
  •        روش تمیزکردن فرش شگی
  •        راهنمای شست و شوی فرش اکریلیک در خانه
  •        روش تمیزکردن فرش اکریلیک
  •        سخن پایانی

 

هر فرش باتوجه به جنس آن باید به طور صحیح شسته و تمیز شود تا به بافت و الیاف آن آسیب نرسد. در این مقاله به اصول شست و شو و نظافت انواع فرش اشاره و نحوه تمیز کردن فرش در منزل را ذکر می کنیم.

قبل از شست و شوی هر فرش ابتدا نیاز دارید تا با استفاده از جاروبرقی انواع گرد و غبار و آلودگی ها را تمیز کنید. پس از آن باید لکه ها را از روی فرش پاک کنید. در این قسمت لکه های رایجی که اغلب افراد با آن مواجه می شوند برای شما آورده ایم:

“لکه ها”

لکه قهوه:

برای از بین بردن لکه قهوه، از مخلوط مقداری سرکه سفید و صابون مایع با آب گرم استفاده کنید و با یک پارچه روی لکه بمالید تا تمیز شود.لکه قهوه

 

 

 

 

 

 

لکه جوهر:

از ایزوپروپیل الکل برای لکه های جوهر استفاده کنید. یک پارچه خشک را روی لکه بکشید تا از بین برود. هرگز لکه جوهر را ماساژ ندهید، این کار باعث پخش شدن

آن می شود.

لکه جوهر

 

 

 

 

 

 

لکه آبمیوه:

برای تمیزکردن این لکه ها، از روش ذکر شده برای لکه قهوه استفاده کنید.

لکه آبمیوه

 

 

 

 

 

 

لکه خون:

با آب سرد و صابون مایع محلولی درست کرده و با پارچه تمیز روی لکه بمالید تا زمانیکه از بین برود. شستن لکه خون با آب گرم به دلیل پروتئین موجود در خون، باعث تثبیت لکه شده بنابراین از آب گرم برای این لکه ها استفاده نکنید.

لکه خون

 

 

 

 

 

 

لکه چای:

مقدار مساوی سرکه سفید و آب را در ظرفی مخلوط کنید. بسته به جنس و رنگ فرش، برخی از لکه ها را می توان تنها با سرکه سفید از بین برد، مقداری از محلول درست شده را روی فرش بمالید و حدود بیست دقیقه اجازه دهید بماند. با آب سرد شسته و با پارچه پاک کنید، زمانی که فرش کاملا خشک شد محل لکه را با جاروبرقی تمیز کنید.

لکه چای

 

 

 

 

 

لکه موم شمع:

کیسه ای از یخ را روی موم قرارداده تا سفت شود سپس با یک چاقو شروع به تراشیدن آن کنید، ذرات باقی مانده را با جاروبرقی جمع کنید و از پارچه آغشته به الکل برای تمیز کردن محل لکه استفاده کنید.

لکه موم شمع

 

 

 

 

 

 

لکه چربی:

جوش شیرین پاک کننده خوبی برای لکه های چربی می باشد. مقداری جوش شیرین را روی لکه بپاشید و اجازه دهید چند ساعت بماند، سپس با جاروبرقی محل را تمیز کرده و با پارچه آغشته به الکل آن را پاک کنید.

لکه چربی

 

 

 

 

 

لکه آدامس:

تکه ای یخ را روی آدامس قرار دهید و اجازه دهید سفت شود، به کمک یک قاشق یا چاقوی پلاستیکی به آرامی آن را خراش داده تا جدا شود، و با یک دستمال مرطوب محل لکه را پاک کنید.

لکه آدامس

 

 

 

 

 

 

 

پس از رفع تمامی لکه ها، باید فرش را باتوجه به جنس و الیاف آن شستشو دهید.در ادامه با ما همراه باشید، تا نحوه شستشوی انواع فرش را مرور کنیم:

 

راهنمای شست و شوی فرش دستبافت پشمی در خانه:

فرش دستبافت پشمی

فرش های دستبافت پشمی حداقل یکبار در هفته باید جاروبرقی کشیده شود و بهتر است برای این فرش ها از تنظیمات جاروبرقی مناسب استفاده کنید. فرش های پشمی باید هر 12 تا 18 ماه یکبار کاملا شسته شوند.

مراحل شست و شوی فرش دستبافت پشمی در خانه:
  1. قبل از شستن این فرش ها باید پارگی، پوسیدگی و عیوب فرش را برطرف کنید.
  2. هر نوع غبار و کثیفی را از روی فرش پاک کنید.
  3. برای شست و شو ابتدا پارچه سفیدی را خیس کرده و روی قسمت های پر رنگ فرش بکشید، تا رنگ آن ثابت شود.
  4. با مواد شوینده مناسب و آب سرد فرش را بشویید، بهتر است به برچسب مراقبت فرش نیز توجه کنید.
  5. از یک اسفنج آغشته به کف برای تمیزکردن فرش استفاده کنید، سپس کل فرش را بشویید.
  6. در پایان فرش پشمی را فشرده و لوله کنید، و با یک حوله آن را خشک کرده تا کمترین میزان رطوبت در فرش باقی بماند.

راهنمای شست و شوی فرش ابریشمی در خانه:

فرش ابریشمی

فرش های ابریشمی جزء گران و با ارزش ترین فرش های ایرانی به شمار می روند بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدگی آنها باید اصولی را رعایت کنید.

برای تمیز کردن فرش ابریشمی از چه موادی نباید استفاده کرد؟
  • مواد شیمیایی قلیایی می توانند به بافت فرش آسیب برسانند.
  • آب داغ استحکام نخ ابریشم را از بین می برد.
  • به دلیل حساسیت بالای فرش های ابریشمی، حتی هنگام استفاده از مواد طبیعی برای شستشوی آنها، ابتدا باید روی قسمتی از فرش تست کنید تا مطمئن شوید که باعث کمرنگ شدن رنگ آن نمی شود.
مراحل شست و شوی فرش ابریشمی در خانه:
  1. از آنجایی که این فرش ها نسبت به سایر فرش ها حساس تر هستند. باید خوب جاروبرقی کشیده تا سطح گرد و غبار عمیق از روی فرش پاک شود.
  2. در صورت مشاهده لکه در قسمتی از فرش، آب و سرکه را مخلوط کرده و با پارچه ای تمیز و آغشته به این محلول لکه را رفع کنید.
  3. اگر فرش شما بوی بدی می دهد، مقداری جوش شیرین روی آن بریزید و بعد از یک ساعت آن را تمیز کنید.
  4. برای شستن این فرش ها از آب ولرم استفاده کنید (آب داغ به بافت فرش آسیب می رساند و آب سرد قدرت پاک کنندگی کمی دارد.)
  5. در کنار آب از مواد شوینده ضعیف مانند شامپو فرش، پودر صابون و … استفاده کنید. پس از شستشو، مواد شوینده را با دست کاملا از روی فرش پاک کنید.
  6. فرش ابریشم را بعد از شستن لوله نکنید، این کار به بافت فرش آسیب می رساند.
  7. پرزهای فرش را با حوله پاک کنید و فرش را روی زمین پهن کنید تا رطوبت آن کاهش یابد.
  8. بعد از چند ساعت فرش را به حالت پشت در مقابل آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شود.(اگر فرش را رو به پشت پهن نکنید، ممکن است نور مستقیم خورشید باعث کمرنگ شدن آن شود.)
  9. پس از خشک شدن کامل فرش، آن را روی زمین پهن کرده و با برس نرم پرزهای آن را به یک سمت شانه بزنید.

 

فرش های دستبافت به دلیل الیاف طبیعی و حساسیت بالای نگهداری، نیاز به دقت فراوان در شست و شو دارند از این رو پیشنهاد می کنیم تا حدامکان شست و شوی آنها را به افراد حرفه ای سپرده و در صورت شست و شو در منزل حتما موارد ذکر شده در بالا را رعایت کنید.

 

فرش های ماشینی نسبت به دستبافت از حساسیت کمتری برخوردارند با این حال روش های مختلفی برای شست و شوی آنها وجود دارد که برای استفاده در یک نوع فرش مناسب است و در مورد دیگری نه چندان. که علت آن این است که فرش ها را می توان از الیاف محکم یا ظریف مانند الیاف طبیعی، مصنوعی یا مخلوط ساخت بیایید نگاهی به تمیز کردن انواع فرش های ماشینی بیندازیم:

 

راهنمای شست و شوی فرش پلی پروپیلن در خانه:

فرش پروپیلن

فرش های پلی پروپیلن به ثبات رنگ و ضدآب بودن معروف هستند. این فرش ها قابل شست و شو بوده و شما می توانید با استفاده از روش های مختلف تمیز کردن مانند شست و شو با بخار، آب گرم و غیره آنها را تمیز کنید.

الیاف مصنوعی که این فرش ها از آن ساخته شده اند موجب ایجاد نرمی و تحمل فشار در آنها شده است. با این اوصاف باید به درستی نگهداری شوند تا دچار چروک و شکستگی نشوند.

روش تمیزکردن فرش پلی پروپیلن :

مانند هر فرش دیگری ابتدا با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار را جمع کرده و با صابون مایع یا سفیدکننده های خانگی و آب (نسبت 1 به 10) محلولی بسازید، سپس به کمک فرچه فرش و محلول لکه ها را از بین ببرید و در پایان از یک پارچه مرطوب برای خشک کردن محل لکه ها استفاده کنید.

 

راهنمای شست و شوی فرش شگی در خانه:

فرش شگی

فرش های شگی، کفپوش هایی یا پرزهای بلند هستند که می توانند از مواد مختلفی همچون نخ پروپیلن، نخ اکریلیک، نخ پلی استر و نخ پشمی تولید شوند و انواع گرد و خاک وکثیفی را به خوبی پنهان کنند. از این رو باید به طور منظم جارو شوند.

 روش تمیزکردن فرش شگی :

فرش های شگی را قبل از شست و شو به پشت برگردانده و تکان دهید تا گرد و غبار انباشته شده بطور موثری از بین برود. استفاده از جاروبرقی با مکش بالا نیز روش مناسبی است.

لکه ها را با یک پاک کننده لکه یا مخلوطی از آب ولرم و صابون ملایم تمیز کنید. برای شست و شو ابتدا فرش را با آب گرم خیس کرده و مقدار مناسبی از شامپو فرش را روی آن بریزید و اجازه دهید مدتی بماند تا آلودگی های آن از بین برود. سپس با آب سرد آبکشی کرده و پهن کنید تا کاملا خشک شود. در پایان با استفاده از یک برس پلاستیکی پرز های آن را شانه بزنید تا فرش شما نرم شود.

اگر فرش های شما رنگی هستند بهتر است برای خشک کردن، آنها را در مقابل نور مستقیم خورشید پهن نکنید، تا از محو شدن رنگ فرش جلوگیری شود. 

 

 راهنمای شست و شوی فرش پلی استر در خانه:

فرش پلی استر

فرش های پلی استرکه از الیاف مصنوعی ساخته شده اند در مقابل لکه و رطوبت بادوام بوده و در برابر رفت و آمدهای بالا مقاومت خوبی دارند. محکم بودن، تعمیر و نگهداری آسان و قیمت مناسب از دیگر ویژگی های آنها است. این فرش ها انتخاب خوبی برای فضاهایی مانند آشپرخانه می باشند. بدون تمیز کردن مناسب، فرش های پلی استر ممکن است دچار مشکلات مختلفی مانند صاف شدن الیاف، مات شدن، تغییر رنگ و بوی بد شوند. همچنین خاک و گرد و غبار می تواند به مرور زمان باعث فشرده شدن آنها شود.

 روش تمیزکردن فرش پلی استر :

تمیز کردن منظم، برای حفظ ظاهر و کیفیت فرش پلی استر ضروری است. این فرش ها را باید هر 6تا 12 ماه بشویید. و قبل از شستن به کمک روش های ذکر شده در بالا آن ها لکه گیری کنید. پس از لکه بری فرش از صابون یا شوینده های ملایم برای شست و شوی آن استفاده کنید.

 

راهنمای شست و شوی فرش اکریلیک در خانه:

فرش اکریلیک

فرش های اکریلیک فرش هایی با الیاف مصنوعی هستند که به دلیل ماهیتشان، ماندگاری بالایی داشته و از آنجایی که مایعات را جذب نمی کنند، دربرابر رطوبت، خیس و لکه دار شدن مقاومت بیشتری دارند. این فرش ها انتخاب خوبی برای مکان های پر رفت و آمد مانند ورودی ها، راهروها، سالن ها می باشند. همچنین مقاومت در برابر آب و لکه، این فرش ها را به جایگزین خوبی برای کفپوش آشپزخانه تبدیل کرده است. اگرچه الیاف این فرش ها مصنوعی هستند، اما بافت نرم و رضایت بخشی دارند.

روش تمیزکردن فرش اکریلیک:

نگهداری از این فرش ها نسبتا آسان است، مقاومت در برابر لکه و دوام بالا که به آنها اشاره کردیم مهم ترین ویژگی هایی است که نگهداری از فرش های اکریلیک را سودمند می کند. شما می توانید با جاروبرقی مرتب فرش خود را از گرد و غبار تمیز کنید. بدون اینکه آسیبی به سطح فرش وارد شود. و برای شست و شوی آن مقداری صابون مایع و آب ولرم را مخلوط کرده تا کف ایجاد شود. سپس یک برس یا فرچه را به محلول آغشته کرده و روی فرش بکشید در پایان فرش را با آب سرد شسته و به آرامی لوله کنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. به هیچ وجه فرش را نپیچانید، زیرا ممکن است به الیاف فرش آسیب برسد. فرش را از محل مناسبی آویزان کنید و اجازه دهید چند ساعت دور از نور مستقیم خورشید خشک شود.

 

سخن پایانی:

تمیز نگه داشتن فرش می تواند عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. خاک و گرد و غبار باقی مانده بافت فرش در نهایت باعث تغییر رنگ و شل شدن الیاف آن می شود.

اینکه چگونه فرش های خود را برای سالیان متمادی بدون آسیب نگه دارید به دو عامل بستگی دارد:

  • اصول مراقبت و شست و شوی فرش که در این مقاله به آن اشاره کردیم می تواند بطور موثری از آسیب های احتمالی فرش جلوگیری کند.
  • کیفیت بافت، جنس نخ و دقت در بافت، ماندگاری چندین ساله فرش را تضمین می کند.

قصر فرش آنلاین توانسته است با ارائه با کیفیت ترین فرش های دستبافت و ماشینی ایرانی از برجسته ترین برندها و با قیمت مناسب، همواره مشتریان خود را راضی نگه دارد. شما میتوانید فرش مورد علاقه خود را با تضمین قیمت و کیفیت از ما خریداری کرده و در سریع ترین زمان تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *